INTERVIEWS

Juni 2021 : “Spiegel jezelf niet aan een ander maar laat je inspireren” 
door Sofie Leyten van BESKO voor vakblad HEBE 

In 2019 nam Katrien Sterckx deel aan de wedstrijd “schoonheidsspecialiste van het jaar”. Een wedstrijd van nationaal niveau waar ze de tweede plaats behaalde. Haar zelfstandig avontuur begon al in 2000 nadat ze eerder 5 jaar had gewerkt in een ander instituut. In de toenmalige garage van haar ouders begon ze haar eigen instituut met als belangrijkste motivatie dat ze klanten haar eigen huidadvies wilde geven en dat ze bepaalde werkwijzen unieker wou maken. Het was tijd om haar droom waar te maken.

SKIN esthetiek®, een naam in laagjes

Tijdens een brainstormsessie met vrienden kwam de naam SKIN esthetiek® naar voren. SKIN betekent huid en staat voor Sterckx Katrien Instituut, esthetiek voor verzorgen en dat was natuurlijk een logische verwijzing naar haar beroep. Die gelaagdheid in de naam van het instituut geeft ook de verschillende lagen van de huid weer. Reeds van in het begin was Katrien innoverend. Zo had ze meteen een website, terwijl de hele internetontwikkeling op dat moment nog in de kinderschoenen stond. De website met één enkele pagina wisten velen te appreciëren. Zo konden ze vanop afstand binnenkijken in het salon. Haar doelpubliek waren toen jonge mensen, actieve moeders en vrouwen die houden van een mooie look. De keuzes van product, logo, … werden gefinaliseerd en op 4 september van het befaamde jaar 2000 is ze dan gestart.

Wie is Katrien?

Katrien is een veertiger die houdt van mensen en de natuur, en heeft een boon voor de Nederlandse taal. Met de jaren is het sporten verminderd maar haar passie voor productkennis zeker niet. Ze houdt ervan om te lezen en te blijven studeren. Huidkennis is duidelijk ook haar passie.
En daarom vindt Katrien die uiteraard ook zeer belangrijk. Haar advies is dan ook om steeds de vinger aan de pols te houden in Beautyland en alle ontwikkelingen in het vak op te volgen. Voor haar klanten vindt ze het belangrijk om professioneel en beschikbaar te blijven. Als tip voor de professionele lezer geeft ze mee om trouw te blijven aan zichzelf, want authenticiteit is belangrijk. Wat je niet mag doen is afglijden in negativisme. Een mooie persoonlijkheid is iemand die positief en dankbaar is.

Werk met een vaste agenda

Professioneel heeft Katrien ervoor gekozen om niet met personeel te werken. Voor sommige behandelingen werkt ze samen met partners die expert zijn in hun vak. Ze vindt het belangrijk een goed evenwicht te vinden tussen haar werk en haar gezin én om te werken met een vaste agenda. Zo houdt ze haar agenda elke weekdag vrij tussen 16 en 18 uur om de kinderen te begeleiden met hun huiswerk en met hen de schooldag te overlopen. Daarna gaat ze terug naar het instituut voor enkele uurtjes behandelen. In het weekend werkt ze niet ìn haar zaak, maar aan haar zaak zoals haar social media verzorgen, de website updaten, haar blog schrijven, webinars volgen … .

Crisis en corona

In tijden van corona was haar grootste uitdaging om van haar volgers op social media kopers te maken. Het fysieke contact dat je hebt met je klanten werd nu een virtueel contact. Ze heeft zelf een webshop opgezet om de verkoop van haar boek te ondersteunen en ook haar producten te verkopen. Daarnaast heeft ze de tijd gebruikt om te schakelen en na te denken over wat ze naast haar instituut kan realiseren om andere schoonheidsspecialisten te helpen. Zo is ze begonnen met de ontwikkeling van de STAR FACIAL TOWEL®. Het was een boeiend proces van ontwerp, prototype, partners zoeken, label ontwikkelen en de lancering. De lancering werd verwacht rond de feestdagen maar door een tweede lockdown werd ze uitgesteld naar februari van dit jaar. De steun van haar collega’s en de juiste marketing hebben ervoor gezorgd dat ook dit verhaal een succes is.

Een man als klant

De man is volgens Katrien ook een belangrijke klant van het instituut. Zo heeft ze een aparte behandelruimte voor mannen en volgde ze de opleiding van huidexpert voor mannen. Voor haar is de kennis van de verschillende types mannenhuiden dan ook noodzakelijk. Daarnaast wou ze de invloed van het scheren op de huid kennen. Ze gebruikte dit als extra troef bij haar deelname aan de wedstrijd schoonheidsspecialiste van het jaar.

Een goede schoonheidsspecialiste

Een kwaliteit eigen aan een goede schoonheidsspecialiste zijn volgens Katrien heel graag met mensen omgaan en mensen willen helpen. Oprecht kunnen luisteren naar hun huidproblemen en daar een oplossing voor hebben. Je bent de perfecte link tussen een huidprobleem en de beste producten die daaraan gekoppeld kunnen worden als oplossing. Om je klanten de nodige ontspanning te geven moet je met de allerzachtste handen een massage kunnen geven of een facialritueel kunnen uitvoeren. Je klanten verwennen, laten ontspannen, pamperen van de eerste minuut als ze binnen komen tot de laatste minuut als ze buitengaan.

Een hedendaagse schoonheidsspecialiste moet ook kennis hebben van het ondernemen. Zet in op je marketing, vertaal je product naar een verkoop en laat je creatieve brein leuke ideeën uitwerken. Zo kan je jouw instituut laten onderscheiden van de anderen.

Omgaan met mensen, zelf je uren kunnen bepalen zijn enkele positieve punten aan ons beroep. Belangrijk is dat je weet wat je wil om goede resultaten te boeken. 

Belang van kwaliteit in ons beroep

Lichaam en geest horen samen. Bepaalde zaken in het lichaam kunnen op verschillende manieren tot uiting komen. Niet alleen merk je die effecten in het gelaat, maar ook aan de nagels, aan de voeten en benen. Daarom is basiskennis in ons beroep zo belangrijk. Je dient de samenhang van onderliggende huidsystemen te beheersen. Een grondige globale kennis van het lichaam is een must! Katrien vindt het spijtig dat het wettelijk kader om je te vestigen als schoonheidsspecialiste werd weggenomen en ongerust over het feit dat dit de kwaliteit gaat verlagen. Ze blijft benadrukken dat een goed onderbouwde kennis zo belangrijk is in ons beroep. Je klanten rekenen als professional op jou.

Tips voor starters

  • Werk hard.  
  • Leg de lat hoog en blijf investeren in je technieken om je te onderscheiden van collega’s.
  • Zorg dat je betrouwbaar bent en eerlijk in je huidadvies.
  • Laat je niet leiden door al de promoties van je leverancier, maar geef eerlijk advies over waarom de klant de producten nodig heeft en waarom ze goed zijn voor haar huid. Klanten die niet tevreden zijn, komen niet terug, dus een juiste huidanalyse is belangrijk.
  • Geef jezelf genoeg krediet om fouten te maken. Iedereen maakt fouten, oppassen met humeurigheid. 
  • Staar je niet blind op social media waar alles perfect lijkt. Je ziet niet altijd àlle werk achter de schermen.
  • Heb discipline en ga er voor!
  • Reageer niet te emotioneel op tegenslagen. Bekijk ze rustig en laat het bezinken. Schakel naar het positieve. 
  • Geniet van het hele traject en hop niet van hoogtepunt naar hoogtepunt. 
  • Ondernemen laat je nooit los. Leer te rusten zonder op te geven.
  • Zie je klanten graag! Ontvang ze met een open hart. 

Belangrijke stappen om schoonheidsspecialiste te worden

  • Maak voor jezelf een lijst met verzorgingen die je gaat aanbieden. Weet in welk onderdeel je je wil specialiseren.  
  • Maak een businessplan, pas aan waar nodig tijdens je loopbaan. Werk aan je lange termijnvisie.
  • Bereken je vaste en variabele kosten. Keer jezelf een waardig loon uit. 
  • Doe een marktonderzoek naar een gepaste locatie.
  • Zoek een leverancier die je meer biedt dan alleen producten, zoals bv. opleidingen, POS-materiaal, marketingsteun enz.... Bezoek verschillende leveranciers en vergelijk alle pro's en contra's. Zorg dat de producten en hun bedrijfsvisie bij je persoonlijkheid passen.
  • Vraag een ondernemingsnummer aan en doe de nodige juridische stappen.
  • Zoek een boekhouder of een finaciële raadgever. 
  • Bouw een professioneel netwerk uit. Help anderen zonder er altijd meteen iets voor terug te willen.
  • Waarom bestaande klanten niet inzetten als ambassadeurs? Win-win. 
  • Ga tijdens events/opleidingen pro-actief op zoek naar collega's en wissel ervaringen uit. Share! 
  • Wees evenwichtig, discreet en behoud je zelfrespect. 
  • Copy-paste is een echte no-go. Noch van beelden, noch van andermans teksten. 
  • Omring je met mensen met andere talenten, professionals die bepaalde zaken beter kunnen dan jijzelf. Denk bijvoorbeeld aan een grafisch ontwerper, een copywriter of een mentor. 

Social media

Social media zijn een digitaal uitstalraam van het instituut. Laat je niet misleiden door grote accounts met veel volgers die de indruk wekken dat ze daardoor meer succes hebben. De stappen die je zet in je zaak en de communicatie daarrond zijn een onderdeel van je social media. Het kan ook zorgen voor nieuwe klanten. Het blijft je instituut in de kijker zetten en weerspiegelt waar je mee bezig bent.

Neem social media op in je marketingplan. Dit doe je door gesponsorde acties op Facebook te plaatsen om je producten, evenementen of acties in de kijker te zetten. Daarnaast blijft Katrien ook nog flyeren over nieuwe producten of nieuwe verzorgingen. Niet iedereen heeft toegang tot het internet. Stel jezelf voor en kaart een probleem aan met een mogelijke oplossing en de bijhorende producten. Zet in op verschillende kanalen en niet enkel op social media. Het zijn je website, je nieuwsbrieven, krantenartikelen, folders, … sàmen die een juist beeld geven van je bedrijfsvisie. 

Tip voor je collega’s

Geef nooit op. Geloof in de kracht van kleine stapjes voorwaarts ook als het moeilijk gaat. Durf in je kracht te komen als vrouwelijke ondernemer. 

Tip voor je klanten

Een mooie huid begint vanuit de binnenuit met gezonde voeding, zonder roken, alcohol en UV-stralen. Het is belangrijk om je huid te blijven reinigen met de gepaste verzorgingsproducten. Milk, serum en dagcrème zijn mijn grootste beautygeheimen. Gebruik je skincareproducten op de juiste manier. Volg de raad op van skinexperts want zij heeft alle vakkennis. 

Vul dat zinnetje maar aan

Mijn grootste blunder is …

mij door een gladde verkoper in de luren laten leggen. No comment. ;)

Gelukkig zijn is …

een dag waarin alles in zijn plooi valt.

Het grootste misverstand over ons beroep is …

dat we alleen maar zalfjes smeren

Als ik rijk zou zijn …

zou ik investeren in startende instituten om mijn expertise te delen en hen te helpen

 

 

 

JUNI 2021: Dubbel interview met Elke Coppens van Synergie en Katrien Sterckx
door Sofie Leyten van BESKO voor vakblad HEBE


Katrien Sterckx, runner up van schoonheidsspecialiste van het jaar 2019, heeft groot nieuws

We trokken naar Tervuren naar Katrien Sterckx van SKIN esthetiek®. Katrien had ons uitgenodigd omdat ze groot nieuws had. We kennen haar als een gedreven ondernemer die niet stil zit, zelfs niet in tijden van corona. Ze ontwikkelde zeer recent de STAR FACIAL TOWEL®. Toen we Katrien vroegen met welk doel ze tot deze ontwikkeling kwam was haar antwoord duidelijk. ‘Blijven innoveren is in de schoonheidssector een must. Daarom volg ik de laatste ontwikkelingen in het vakgebied nauwgezet. Ik vind het ook ontzettend belangrijk om nieuwe expertise te delen met collega’s. Als skin expert met jaren ervaring weet ik namelijk precies waarmee ik mijn klanten een nog betere beleving kan bieden. Waarom die kennis niet delen? Vandaag ben ik ervan overtuigd dat deze nieuwe STAR FACIAL TOWEL® nuttig is voor mijn collega’s in de huidverzorgings- of wellness-sector en voor barbiers.’

Unieke vorm en materiaal

‘De STAR FACIAL TOWEL® is gemaakt uit één stuk, en een enkel laagje bamboetextiel. De vorm en het materiaal hebben heel wat voordelen. Bamboe is zacht, goed vochtabsorberend en tegelijk ecologisch veel interessanter dan linnen of katoen. Door de unieke vorm bedek je decolleté, hals en gelaat in een enkele beweging. Daardoor hoef je je klant niet los te laten om een tweede handdoek te nemen. Zo houd je die aangename temperatuur van 38 graden lekker vast. De enkele laag textiel verhoogt het contact met de huid. Dat biedt je klant een zalige ervaring. En zelf blijf je efficiënt werken.’

 

Steeds op zoek naar kwaliteit

Katrien startte ook op met een nieuw merk nl. Synergie Skin. Elke Coppens, accountmanager België, vertelt ons wat meer over de producten. Synergie Skin is een innovatief Australisch cosmeceutisch bedrijf dat zich inzet voor het creëren van hoogwaardige huidverzorging. Alle producten en de minerale make-up met hoog geconcentreerde ingrediënten worden geformuleerd volgens de Clean Science filosofie van Terri Vinson. Terri is een cosmetisch wetenschapper en richtte Synergie Skin op in 2005. Haar missie was om zowel vrouwen als mannen te helpen om zich echt zeker te kunnen voelen over hun huid, ongeacht de leeftijd. Ze begon met het ontwikkelen van haar eigen formules toen ze erachter kwam dat er een grote behoefte was aan echt actieve en hoogwaardige huidverzorging die geen twijfelachtige stoffen bevat.

“Voel je zelfverzekerd in een gezonde huid met onze unieke huidverzorgingsproducten, waarbij de synergie tussen wetenschap en natuur voorop staat”.

Clean Science

De kern van Synergie Skin is Terri’s Clean Science® filosofie. In het kort betekent dit dat we de best mogelijk synthetisch geproduceerde ingrediënten worden gecombineerd met de beste natuurlijk verkregen ingrediënten. Deze synergie van bestanddelen zorgt voor een ethische en effectieve huidverzorging.

Daarom biedt Synergie u de garantie dat al haar producten:

●      een zichtbare en positieve verbetering van uw huid teweeg brengen

●      diep in de huid doordringen (op cel-niveau) voor een optimaal resultaat

●      veilig, gebruiksvriendelijk en stijlvol zijn

 

Clean Science is een relatief nieuw begrip in de wereld van de cosmetica. Het komt erop neer dat alleen de allerbeste en meest zuivere ingrediënten worden gebruikt in de ontwikkeling van de producten. Het betreft een proces dat volledig gericht is op het ontwikkelen van cosmeceuticals met werkzame stoffen die een wetenschappelijk bewezen werking hebben, klinisch effectief zijn en veilig zijn. Geen twijfelachtige ingrediënten dus, want daar zijn er momenteel nog veel te veel van in de wereld. Het merk van Terri is opgebouwd uit diverse productlijnen die allen eenvoudig in gebruik zijn. En het belangrijkste: het geeft een duidelijke, zichtbare verbetering van de huid.

 

Het uithangbord voor België

Katrien is fan van haar nieuwe merk en haar oprichtster. Het bedrijf heeft één gezicht en dat geeft vertrouwen maar is ook drempelverlagend. Terri is een vrouw met veel kennis en ze maakt zelf haar producten. Dat is de kracht van haar bedrijf. Toen Katrien het merk ging testen zag ze onmiddellijk een goed resultaat, zelfs op een gevoelige huid. Na meerdere opleidingen in haar instituut, door Elke, en haar gedrevenheid om alle noodzakelijke kennis te verwerven, is ze nu voor Synergie Skin het uithangbord voor België.

 

Kennis en kwaliteit samen

Elke vertelt ons nog dat niet iedereen met Synergie Skin kan werken. Het is belangrijk dat je een volwaardige opleiding schoonheidszorgen hebt gevolgd en hierdoor kan aantonen over voldoende kennis te beschikken. Werk je met Synergie Skin dan sta je voor kwaliteit en daarom vinden ze een degelijke opleiding dan ook zo belangrijk. Ze bieden ook exclusiviteit en gaan steeds in overleg met bestaande klanten om deze exclusiviteit te garanderen.

Actie voor onze lezers

Wil jij graag kennis maken met de producten van Synergie Skin dan kan je een gratis stalenpakket opvragen bij Elke Coppens. Daarnaast hebben Katrien en Elke een actie uitgewerkt waarbij je bij de aankoop van een STAR FACIAL TOWEL® Pakket tot 31 augustus 2021 er als extra een Synergie Skin productenpakket bijkrijgt. Alle info over de STAR FACIAL TOWEL® vind je op https://webshop.skinesthetiek.be/c-5282432/star-facial-towel/. Hier kan je onmiddellijk je bestelling plaatsen of voor vragen neem je best contact op via katriensterckx.skin@gmail.com of info@skinesthetiek.be

Wil je graag meer info over Synergie Skin? Neem dan zeker contact op met Elke Coppens. Meer info over de producten vind je op www.synergieskin.nl

 

 

 

 

 

terug naar Home